Радзивіллівський літопис (арк. 105, зв.) Підтримка Глібом Святославичем новгородського єпископа, який закликав народ вірити хресту, а не волхву (1070-і рр.) «Епископ же, вземкрест и облокся в ризы, и ста, рек: “Иже кто хощеть веруяти волхву... аще кто веруеть кресту, то за ньидеть"» Християнський погляд на хворобуЗапровадження християнства 988 року князем Володимиром Святославичем не лише стало поворотним моментом у віруваннях тогочасних людей, але й вплинуло на їх культурний та цивілізаційний шлях. Цей акт долучив Русь не тільки до церкви, але й до писемності й науки. А нове християнське вчення відкидало давні звичаї, що суперечили християнському світосприйняттю. Відповідно, на зміну народній лікувальній практиці мала би прийти інша, яка б не вступала в протиріччя з християнською догмою, але заміcтила б її на цьому поприщі. Різниця між язичницьким і християнським осмисленням хвороби міститься в етичній площині: вона зумовлена тим, що християнство проголошує «свободу вибору між праведною і неправедною поведінкою». Християнство вносить у розуміння хвороби принципово нові риси: хвороба починає сприйматися відтепер як покарання за гріх і пояснюватися Божим гнівом.Приблизно таку ж модель світосприйняття можна знайти і в давньоруських джерелах. Заборони ходити по допомогу до чародіїв, волхвів, зелейників зафіксовані в численних церковних повчаннях. Вони включалися до церковних проповідей і розтлумачувалися церковними настановами в руслі «путівника до спасіння» шляхом слідування взірцям християнської ідеології і моралі. Так, наприклад, у «Слові святого Іоанна Златоуста про тих, хто лікується в хворобі волхвованням і наузами [1]» доволі розлого, з філософської точки зору, пояснюється сутність розуміння хвороби як покарання за гріхи: «Коли внедугу люту впадеш і багато хто прийде до тебе умовляти піти – одні до чарівників, інші до волхвів – ти ж, сподіваючись на Бога, терпи, знаючи, що ці муки вінець тобі приносять і позбавляють від майбутніх мук, якщо будеш лежачі в хворобі, дякувати Богові. Заради чого ж ми звемося християнами і сповідаємося Христу, а не йдемо до ворогів божих – волхвів і чародіїв, адже вони вороги божі? Краще вже померти, ніж до ворогів Бога йти! Яка користь тіло цілити, а душу губити? Яке придбання тут прийняти малу розраду, а там посланим бути з бісами у вічний вогонь?». Для людей середньовіччя з їхньою багато в чому міфологічною свідомістю важливо було пояснити прийнятну для християнства модель поведінки і буквально по пунктах перерахувати недозволені практики і водночас замінити їх на дозволені. Очевидно, саме тому така велика кількість дидактичної літератури поширювалася з приходом християнства. Церковні повчання часто безапеляційні в моделюванні алгоритму дії: «А коли нам Бог яку-небудь хворобу дає, чи дружині, чи дітям, чи робітникам, то покличте попів, щоб проказали молитви цілющі, які Бога закликають». Очевидно, усвідомлюючи, що ефект зцілення може бути досягнуто не в усіх випадках, автор робить акцент на суті християнського вчення: «а якщо тіла не позбавить від смерті, оскільки смертним є всяке тіло людське, то душу позбавить від вічних мук» Але в бажанні одужати людина все ж, як правило, звертається до лікаря, тож останньою засторогою виступає ремарка: «на язиці поперед лікаря май молитву». Наталя Хамайко
Далі буде. [1] Вузлами, зав’язуваннями. |