Архітектор Володимир Безсмертний посідав визначне місце в будівництві в Україні, особливо в Києві на початку XX ст. Зараз його ім'я мало згадується в літературі, що зовсім несправедливо, бо внесок Безсмертного в сучасний архітектурний вигляд Києва, беззаперечно, дуже вагомий. Лише зусиллями відомого києвознавця Дмитра Малакова опубліковано найбільш повні відомості про архітектора в книжці «Архітектор Безсмертний. Доцільність і естетика» (2013). Володимира хрестили в Старокиївській Десятинній церкві. Хрещення здійснив відомий київський священик Петро Гороховський. На пам'ятнику на могилі Безсмертного зазначено, що він народився 3 січня 1862 року. Однак ця дата неточна. Сталася поширена помилка: дату його народження (21 грудня 1861 року за юліанським календарем) за новим стилем перерахували неправильно, додавши 13, а не 12 днів, оскільки в ХІХ ст. різниця дат між юліанським і григоріанським календарями становила саме 12 днів. Правильна дата народження – 2 січня 1862 року. Середню освіту Володимир здобув у Віленському реальному училищі, яке закінчив 1880 року. Цього ж року він вступив до Санкт-Петербурзького інституту цивільних інженерів, де навчався до 1885 року, завершив навчання по першому розряду. До речі, цей заклад закінчувало багато архітекторів, які працювали потім у Києві: П. Альошин, O. Вербицький, М. Дамиловський, Б. Дяченко. Серед них – елеватор на Подолі при млині Лазаря Бродського (нині – книгосховище Національної парламентської бібліотеки, Боричів узвіз, 13), який був частиною великого виробничого комплексу в районі нинішньої Поштової площі. Елеватор було збудовано після пожежі 1906 року. Будівництво завершилося 1909 року. Збудована в стилі модерн, будівля елеватора має базилікальні риси. Підприємство працювало до кінця громадянської війни. У 1920-му головна будівля й ряд інших були знищені пожежею. З цього часу млин втратив своє значення. Колишній елеватор, зрештою, був пристосований під книгосховище нинішньої Парламентської бібліотеки. Винний склад був побудований на вулиці Кудрявській, 16. Підприємство засновано 1896 року під назвою «Казенний винний склад № 1». Його будівництво пов'язане з уведенням четвертої казенної (державної) монополії, впровадження якої почалося 1894 року. Міністерство фінансів Російської імперії придбало дві приватні садиби по вулиці Кудрявській, і після знесення існуючих старих будинків та викорчовування саду тут за проектом інженера В. Безсмертного в стилі історизму було зведено комплекс заводських будівель. У 1898 році на вулиці Кирилівській, 98 збудували маслобійний завод Лур'є на Подолі (наразі – Київський комбікормовий завод). Завод було оснащено нафтовим двигуном потужністю 140 к. с., тут працювало 45 робітників. Головною продукцією заводу була олія – лляна, кокосова, конопляна та рижієва. Щодо архітектури, то це була доволі утилітарна споруда, яких чимало доводилося проектувати В. Безсмертному. Архітектор Безсмертний проектував електростанції для трамвая на Набережному шосе, 2 та освітлення Андріївської вулиці. За його пропозицією було закладено паркову Петровську алею, котра досі зберегла свою назву. Частина колишнього Царського саду, що прилягала до Купецького зібрання, виявилася відрізаною від основного зеленого масиву, отже, виникла необхідність з'єднати їх мостом. Спочатку збудували інженерну споруду – віадук Безсмертного із балок і прогонів. Потім за проектом Є. Патона (згодом – видатного вченого) споруджено міст із легких металевих ажурних конструкцій. Петровська алея була улюбленим місцем прогулянок киян і гостей міста. 17 травня 1912 року губернський інженер В. Безсмертний у присутності членів Товариства охорони пам’яток старовини й мистецтва А. Мердера і С. Вельміна здійснив попередній, а 23 травня – детальний огляд Золотих воріт. Комісія у своєму висновку записала: «У різних місцях споруди кладка настільки занепала, що обсипається сама собою, утворюючи біля основи стін цілі осипи, одна з пілястр відділяється від стіни великою щілиною, те ж явище помічається ще в трьох виступах стіни. Біля стін виросли дерева, коріння яких можуть бути шкідливими для фундаменту споруди, а листя їх підтримує в ньому вогкість. Контрфорси біля східної стіни просіли, вкрилися тріщинами і не виконують покладених на них функцій. Дошка з написом (ймовірно, з часів К. Лохвицького) не читається». Комісія пропонувала встановити запобіжні навіси над найбільш слабкими пошкодженими частинами і здійснити флюатірування (покриття безбарвним водотривким складом) збережених частин пам'ятки. Володимир Безсмертний в архітектурі КиєваБудинок з котами на вул. Гоголівській, 23 Будинок Т-подібний у плані, характерного зеленого кольору, має 4 поверхи з боку вулиці та 5 – з боку двору. На кожному поверсі міститься по дві квартири, що мають незручне планування – деякі з кімнат надто видовжені, а кухні й спальні мають лише по одному вікну, тому недостатньо освітлені. Усі вікна та балкони будівлі оформлені по-різному. Будівля вирізняється багатим і незвичним декором фасаду: поміж своєрідного пластичного оздоблення містяться зображення численних химер та чоловічих маскаронів. Вхід прикрашають фігури сов, а краї великого напівкруглого вікна на першому поверсі – барельєфи котів із зеленими очима та червоними ротами, від яких і походить поширена назва будинку. Вважалося, що сови є символом мудрості, а коти охороняють затишок і добробут будинку від злих намірів чорта, фігура якого увінчує архітектурну композицію входу до будинку. У будівлі мешкало чимало відомих людей. Зокрема, у 1920-х роках тут у квартирі № 5 жив відомий український історик та етнограф Микола Левченко. А в 1917–1920 роках будинок був помешканням для всесвітньо відомого українського вченого-механіка Степана Тимошенка. Будинок з ірисами на вул. Ю. Іллєнка, 8 У 1910–1911 роках на вул. Великій Дорогожицькій, 44 (за тодішньою нумерацією) на замовлення Миколи Степановича Грабара, голови Київського окружного суду, члена ради старшин Київського судового зібрання, члена Київського губернського лісоохоронного комітету, голови комітету Рубежівської колонії для малолітніх правопорушників, батька відомого історика середньовічного і візантійського мистецтва Андре (Андрія Миколайовича) Грабара В. Безсмертний споруджує будинок у стилі модерн. Уже в 1918 році родина Грабарів мешкала за іншою адресою, а будинок використовувався як прибутковий. На території садиби були розташовані будинок, флігель, сад, господарське подвір'я і невеликий газон перед фасадом, відокремлений від вулиці ґратчастим огородженням. Поряд із брамою стоїть двірницька. Будинок збудовано в стилі модерн. Архітектурна композиція споруди асиметрична. Декорований як чоловий фасад, так і причілок. Лівий торець будинку – глухий. Будинок оформлено ризалітами, гранчастим еркером і балконами різної форми. На розі другого поверху на конічну консоль, оздоблену ліпленими квітами, спирається круглий балкон. Балкони прикрашені витонченими металевими огорожами. Фасад декорований рослинним орнаментом у різних варіаціях. Широкий білий міжповерховий пояс трансформується у лиштви й наріжний орнамент будинку. Вхід виділений ризалітом з вітражним вікном, над яким розташовано декоративний елемент у вигляді жіночої голови. Над парадними дверима розміщено композицію з ірисів – рослинне оздоблення характерне для стилю модерн, власне завдяки чому будинок і дістав свою назву. Дохідний будинок на вул. П. Сагайдачного, 10/5 Побудований у 1898–1899 роках. У той час вулиця носила назву Олександрівська. В оформленні фасаду використано елементи візантійського, романського та класичного стилів. Хірургічний та гінекологічний корпуси Кирилівської лікарні Кирилівська лікарня в Києві була заснована ще в кінці XVIII ст. на території Кирилівського чоловічого монастиря. Активне будівництво на території лікарні понад 20 гектарів відбувалося наприкінці ХІХ ст. Серед іншого, у 1897 році будується і хірургічний та гінекологічний корпуси за проектом В. Безсмертного. Прибутковий будинок по вул. Січових Стрільців, 42 Близько 1910 року В. Безсмертний зводить у стилі модерн прибутковий будинок на замовлення потомственної почесної громадянки Є. Томіліної. У радянський час будинок став багатоквартирним. Прибутковий будинок О. Андре по вул. Січових Стрільців, 40 Розташований на розі вулиці Січових Стрільців та Бехтерівського провулку. Побудований 1913 року в стилі модерн. У радянський час став багатоквартирним, а вже в час незалежної України в ньому мешкала відома співачка Раїса Кириченко. Вознесенський міст У 1896 році на Підвальному провулку (зараз – вулиця Кудрявська) було збудовано спиртовий завод (нині будівля № 16, у даний час не функціонує). Володимир Безсмертний знайшов вирішення цієї проблеми, зробивши проект моста-віадука через Вознесенський яр. Цей міст з'єднував Підвальний провулок з досить широким Вознесенським узвозом, завдяки чому вантажні візки один за одним, заїжджаючи з боку магістральних вулиць (Січових Стрільців та Великої Житомирської) по Кудрявській, потім виїжджали на ті ж магістральні вулиці по Вознесенському узвозу. Трохи пізніше, коли в Києві з'явився електрифікований транспорт, на мосту була розташована службова трамвайна лінія. Євгенія Кудрявцева, Джерела та література |