Іл. 1. Архангело-Михайлівський Звіринецький монастир при заході сонця Кияни знають або принаймні чули про існування в Києві місцевості під назвою Звіринець. Вона, як і інші історичні райони найближчих околиць княжого Києва – Клов, Печерськ, Берестове – займає важливе місце в історії столиці Київської Русі і неодноразово згадується в писемних джерелах. Минуле Звіринця має історію, багату на цікаві факти й події, які заслуговують на окрему увагу. Іл. 2. Архангело-Михайлівський Звіринецький монастир взимку Уперше підземні ходи в цьому районі було випадково виявлено ще у 1888 році. У довгому печерному коридорі по обидва його боки очевидці побачили по два десятки видовжених ніш, у яких лежали людські кістки. У підземеллі були знайдені атрибути чернечого життя – залишки шкіряних хрестів, поясів із зображеннями святих, взуття, срібні та мідні хрестики, керамічний посуд. За висновками фахівців, виявлена печера була давнім монастирським кладовищем [Антонович 1895, с. 40; Воронцова 2007]. Оскільки печера містилася поряд з військовим режимним об’єктом – Звіринецьким укріпленням – і була в аварійному стані, вхід до неї було засипано, а про саму знахідку невдовзі забули. Іл. 3. Входи в печери і будівля Звіринецького скиту із церквою Різдва Богородиці. Світлина 1913 р. Під час цих робіт було складено план і профілі печерних галерей («вулиць») (іл. 6–8), зроблено фотографії давніх написів-графіті на стінах комплексу, здійснено опис виявлених у печерах приміщень, зокрема підземної церкви, а також поховальних камер і ніш, дано характеристику знахідкам [Ульяновский 2018, с. 206–246]. Результати досліджень 1912–1914 років залишаються надзвичайно важливим джерелом у вивченні минулого печер, оскільки майже одразу частину стін підземного комплексу було обкладено цеглою, яка закрила давню поверхню пам’ятки. Іл. 4. Прочани біля входів у Звіринецькв печери. Світлина 1914 р. У червні 1918 року відбулась одна з найбільших київських катастроф – вибух порохових льохів, які було розміщено всередині Звіринецького укріплення ХІХ ст., на горі над печерами (іл. 9). Від вибуху й пожежі було зруйновано тисячі споруд цього району, загинули сотні людей. Вибух спровокував провали в печерах, у тому числі й тих, які не були відомі. Одну з таких ділянок дослідив у 1919 році Г. Стеллецький, який знайшов на глибині близько 10 м дитяче поховання давньоруського, на його думку, часу [Ульяновский 2018, с. 336, 346, 349]. Після закриття скиту печери перебували без будь-якого нагляду. Їх використовували місцеві жителі, у тому числі під час Другої світової війни, про що свідчать відповідні знахідки, зроблені тут взимку 1964/1965 років учасниками добровольчої експедиції, організованої газетою «Вечірній Київ» [Толочко 1971, с. 72– 73; Ульяновский 2018, с. 285– 286]. Іл. 5. Археологи О. Ертель і С. Вельмін (третій і другий праворуч) серед осіб, причетних до досліджень Звіринецьких печер. Світлина 1912 р. Нове життя Звіринецьким печерам дали роботи Музею історії Києва. У 1990–1994 роках О. Воронцовою і Т. Бобровським було проведено комплексне вивчення [Воронцова 1995, с. 122; Бобровський 2007, с. 62–63; Ульяновский 2018, с. 291–300] підземного комплексу, який за рішенням Ради міністрів УРСР ще 1969 року став пам’яткою археології, зараз це пам’ятка археології національного значення № 260034-Н (іл. 10). Після цих наукових робіт та інженерно-реставраційних заходів Звіринецькі печери стали одним з найцікавіших київських екскурсійних об’єктів. Іл. 6. План Звіринецьких печер, знятий В. Кузнєцовим 1914 р. Зверху – «Вівтарна вулиця», знизу ліворуч – «вулиця необстежених поховань», знизу праворуч – «вулиця одиночних поховань» (ЦДІАК України, ф. 725, оп. 1, спр. 109) Єдине питання, з якого погляди дослідників збіглися, що відомі вже понад 100 років печери є тільки частиною більш розлогого, можливо, навіть двоярусного, підземного комплексу, який розташований як ліворуч (на схід), так і праворуч (на південь) від існуючих входів до підземелля (іл. 10). Використання сучасних приладів – георадарів, які вже активно залучаються до подібних пошуків у світовій науковій і навіть журналістській практиці, дозволить у майбутньому знайти інші відрізки печер, у яких, як в ампулах часу, збереглися дорогоцінні артефакти нашої історії. Знахідка нових підземних ділянок значно продвине пошук відповідей на згадані вище питання, надасть нові, об’єктивні факти з історії не тільки Звіринецьких печер, але й самого міста… Іл. 7. Поздовжній перетин «Вівтарної вулиці» Звіринецьких печер. Зйомка В. Кузнєцова 1914 р. (ЦДІАК України, ф. 725, оп. 1, спр. 117) Кожен з науковців, хто досліджував Звіринецькі печери, мав своє бачення їх історії. Археолог О. Ертель вважав, що печери були пов’язані з невідомим до того Звіринецьким монастирем, який виник в ХІ ст. чи навіть раніше, і, відповідно, він старший за Печерський монастир, і що печери функціонували до ХVІІ ст. Історик, архівіст І. Каманін був більш категоричний у своїх висновках: монастир виник у 988 році, одразу після хрещення Русі; він мав назву Михайлівський і був підземним попередником наземного Михайлівського Видубицького монастиря; виявлені в печерах людські кістяки вказують на ймовірність їх загибелі під час половецького нападу на Київ у 1096 році; знайдені в печерах реліквії – металевий медальйон з емалевим зображенням Богоматері (зараз має назву «Звіринецької» Богоматері) (іл. 11) та «кипарисова панагія» датуються початковим етапом монастиря, тобто межею Х–ХІ ст. Іл. 8. Поздовжній перетин «вулиці одиночних поховань» Звіринецьких печер. Зйомка В. Кузнєцова 1914 р. (ЦДІАК України, ф. 725, оп. 1, спр. 116) На дуже вільне трактування І. Каманіним писемних джерел і помилковість його датувань як написів, так і знахідок із печер одразу вказали відомі науковці, його сучасники – Ф. Тітов, В. Іконніков, М. Петров. Останній навіть написав велику статтю, у якій аргументовано розкритикував концепцію історії Звіринецьких печер І. Каманіна (іл. 12). Зокрема, згадані медальйон і виготовлена з рогу, а не з дерева, «панагія» були датовані науковцем часом не раніше ХVІІІ ст., шкіряні пояси із чернечих поховань із зображеннями релігійних свят – ХІV–ХV ст. Написи на стінах М. Петров відніс до більш пізніх часів, а частину з них взагалі вважав сфальшованими. Він аргументовано ідентифікував виявлену в 1888 році печеру як «вулицю одиночних поховань» досліджень 1912–1914 років. М. Петров вважав, що печери були не монастирем, а лише місцем відлюдництва і затворництва, проте не заперечував їх появи в ХІ–ХІІ ст. [Петров 1917]. Іл. 9. Топографічний план 1923 р. з позначеннями: 1 – входи в печери; 2 – будівля скиту з колишньою церквою Різдва Богородиці; 3 – Звіринецький форт – місце вибуху 1918 р. У публікаціях дослідників другої половини ХХ ст. історію Звіринецьких печер було дещо модифіковано. Одні підтримали ранню дату появи печер, ще до заснування Видубицького монастиря (перша згадка – 1070 рік), і роль цих печер як попередника Михайлівського Видубицького монастиря [Толочко 1971, с. 69–70], інші пов’язували причину їх появи із функціонуванням цього монастиря [Мовчан 1993, с. 96]. А ось скупчення кісток біля входу до печери пояснювали вже не половецьким, а монголо-татарським нападом 1240 року і, відповідно, цим часом датували припинення функціонування цього комплексу [Толочко 1971, с. 72; Мовчан 1993, с. 99]. Іл. 10. План меж території та охоронної зони пам’ятки археології національного значення комплексу Звіринецького печерного монастиря. 2004 р. Дослідженнями 1990–1994 років О. Воронцової і Т. Бобровського були встановлені важливі факти й запропоновано нові аргументи до реконструкції минулого Звіринецьких печер, а саме: окремий від Михайлівського Видубицького Звіринецький монастир виник як печерний у ХІІ ст., про що свідчать декілька приміщень-келій біля входу до них, які згодом використовувалися для поховань; монастир з ХІІІ ст. став наземним, а його печерна частина стала кладовищем, яке функціонувало й у ХІV–ХVІ ст.; спочатку існували дві окремі печери (так звані «вівтарна» і «вулиця не досліджених поховань», і тільки в ХV–ХVІ ст. з’явилася «вулиця одиночних поховань»; комплекс перестав функціонувати на початку ХVІІ ст. [Бобровський 2007, с. 63]. Іл. 11. Ікона Божої Матері «Звіринецька» у Свято-Троїцькому Іонинському монастирі. По центру – емальований медальйон ХVІІІ ст., знайдений у Звіринецьких печерах; оклад ікони – ХХ ст. Сучасна світлина Поява печер у ХІІ ст., згадка в написах-графіті на їх стінах ігуменів окремого Звіринського монастиря, відстань в 1 км від печер до Михайлівської церкви Видубицького монастиря, наявність на території останнього печер ХІ ст., частково досліджених археологами [Бобровський 2007, с. 58–59] – усе це переконливо свідчить, що Звіринецькі печери ні за назвою, ні функціонально ніяким чином не були пов’язані з Михайлівським Видубицьким монастирем. Іл. 12. Окреме видання статті М. Петрова, присвяченої історії Звіринецьких печер. 1918 р. Підказкою для вірогідного встановлення назви монастиря став документ, який був опублікований ще на початку ХХ ст. і який пройшов повз увагу дослідників. В акті 1511 року щодо розмежування спірного володіння між Печерським і Пустинно-Микільським монастирями на р. Дарниця на лівому березі Дніпра зафіксовано назву маєтності Печерського монастиря – «земля святого Воскресіння Звіринська», яка вказує на можливу назву самого монастиря на Звіринці. Підтвердженням такої атрибуції є літописне повідомлення 1231 року, у якому згадується ігумен Воскресенський Семен [Лаврентьевская 2001, стб. 457]. Відтак існування в Києві в першій половині ХІІІ ст. Воскресенського монастиря та існування на лівому березі Дніпра в ХV – на початку ХVІ ст. маєтності під назвою «святого Воскресіння Звіринської», що вказує на її володаря, дозволили висловити здогад про належність цієї землі в минулому Воскресенському Звіринському монастирю [Козюба 2015, с. 15–18]. Ще одним підтвердженням цієї тези є факт існування на Звіринці Воскресенського церковища, тобто місця, де колись стояла Воскресенська церква, що засвідчено в документі кінця ХVІІ ст., і претензії Печерського монастиря на цю частину Звіринця. При цьому печерські ченці посилалися на існування листів королів Казимира ІV (1447–1492), Олександра Ягеллончика (1501–1505) і Сигізмунда І (1505–1548), які нібито надали монастирю у власність церкву Воскресіння Христового, «називаемую Зверинец». Отже, повна назва цього давнього монастиря – Воскресіння Христового Звіринський або, як її подано в названих джерелах – Воскресенський, Звіринський чи святого Воскресіння Звіринський. Віталій Козюба, Джерела та література Антонович В. Б. 1895. Археологическая карта Киевской губернии. Москва. |